עמותת אופנים ערוכה לפעילות לצד וירוס הקורונה
בשנת הפעילות תשפ"א, אנו ערוכים לכל מודל של למידה: באמצעות המעבדות הניידות, למידה מקוונת ושילוב של שתי הדרכים, ע"פ הצורך שתגדיר הרשות.
הלמידה המקוונת תלווה בחלוקה של ערכות התנסות אישיות אל בתי הילדים והילדות, בהתאם לתכניות בהן הם משתתפים, כדי לאפשר ולשמר את חווית הלמידה ההתנסותית, בליווי צוות ההדרכה בצורה בטוחה, מהבית.
בנוסף, אנו נקפיד כי כל צוות המדריכות והמדריכים יקיימו שיחות טלפוניות אישיות שבועיות עם הילדים והילדות בקבוצה שלהם, על מנת לשמור על קשר אישי חם ולהעניק תמיכה רגשית במידת הצורך.
ביססנו את עקרונות תהליכי הלמידה המקוונת בעמותת אופנים על שלוש תובנות מרכזיות, העולות משנות הניסיון המקצועי המצטבר שלנו וכן על המעבר המוצלח ללמידה מקוונת במהלך סגר הקורונה שחל בישראל:
1. חשיבות שיתוף ההורים בתהליך הלמידה: הלמידה המקוונת חושפת את הורי הילדים לתכנים ולפעילויות שמקיימת עמותת אופנים, מאפשרת להורים לגלות בילדם חוזקות וכוחות שלא ראו קודם ומובילה לרמת שיתוף פעולה גבוהה יותר של ההורים, לתמיכה שלהם בתהליכי הלמידה של הילדים ולשביעות רצון גבוהה שלהם מהפעילות ומהעמותה.
2. התנסות המוצלחת בתהליכי הלמידה המקוונת העצימה בעמותה את התפיסה הפדגוגית, אותה אנו מובילים ב 16 השנים האחרונות: חשיבות הגדולה של למידה חוויתית דרך היידים.
3. חשיבותו הרבה של שימור הקשר האישי עם הילדים – שיחות הטלפון האישיות שעורכים המדריכים עם ילדי וילדות הקבוצה שלהם, הן בעלות חשיבות רבה לילדים ולהוריהם.
עקרונות הלמידה המקוונת:
· הלמידה המקוונת מתמשכת על פני סמסטר/מחצית שנה.
· משך כל מפגש – שעה.
· יחס מדריכ/ה – ילדים וילדות 1:15.
· הפעילויות מתקיימות בתדירות שבועית, ביום ובשעה קבועים, עם מדריכים קבועים לכל קבוצה.
· הפעילות המקוונת תהיה חלק ממערכת הלימודים והקבוצה תהיה כיתה אורגנית.
· הפעילות הקבוצתית המקוונת מלווה בקשר אישי של מדריך/ת הקבוצה עם ילדי וילדות הקבוצה באמצעות שיחת טלפון/וידאו.
· כל קבוצה המקיימת פעילות מקוונת מלווה בקבוצת WhatsApp עם הורי הקבוצה, במטרה ליצר ערוץ תקשורת פתוח בין הורי הקבוצה למדריך/ה ולאפשר שמירה על קשר רציף עם המדריך/ה. כמו כן, במידת האפשר, הקבוצה תלווה גם בקבוצת WhatsApp של ילדי וילדות הקבוצה לשמירה על קשר עם המדריך/ה ושאילת שאלות.
· הפעילות מקוונת, כמו גם הפעילות הפרונטלית, מבוססת על למידה מתוך התנסות (hands-on). ההתנסות מתאפשרת על–ידי חלוקת ערכות לילדי ולילדות הלוקחים חלק בפעילות, מבעוד מועד. הערכות מכילות עזרים, חומרי יצירה, ציוד כללי ונספחים לפעילות, באמצעותם נעשיר את חווית המשתתף/ת בפעילות.
· צוות מדריכי ומדריכות העמותה עוברים הכשרה ייעודית המקנה להם ידע וכלים להדרכה מקוונת ודרכים ליצירה ולשמירה של קשר אישי מרחוק עם ילדים.
· בנוסף למיומנויות המאה ה-21 שהילדים רוכשים בכל תכניות אופנים, במסגרת הפעילויות המקוונות יירכשו הילדים והילדות מיומנויות נוספות, שחלקן מתעצמות בשיטת הלמידה המקוונת:
o אוריינות דיגיטלית
o ריבוי משימות ((Multitasking
o שימוש בכלי תקשוב
o למידה עצמאית
o תקשורת ושיתופיות